Rosenhanska Magasinet

Rosenhanska Magasinet strax utanför Nyköping äger det rum minst 25 bröllop årligen. Vill ni vara några av de utvalda att gifta er på denna Instagramvänliga plats gäller det att vara ute i god tid, minst ett år innan. Wedding Stories har pratat med Jaqueline Hellsten som bott på gården sedan barnsben och är den som har hand om alla de bröllop som årligen går av stapeln på vackra Rosenhanska.

Hej Jacqueline, välkommen till Wedding Stories! Du äger Rosenhanska Magasinet utanför Nyköping som är väldigt populärt bland bröllopspar. Berätta om Rosenhanska. Rosenhanska Magasinet är en fantastiskt spännande lokal att arrangera bröllop och stora fester i. Den består av tre våningar där de två översta brukar inrymma själva middagen och bottenvåningen med sin scen är den naturliga platsen för bröllopsdans och fest. 

Här har vi förutom bröllop även haft konserter, företagsevent och till och med spelat in ett livealbum. Våra timrade väggar och den stora rymd vi har runt dansgolvet och scenen blir mycket bra akustik i.

“..trots att jag både bor och verkar här varje dag, finns det ingen bättre plats på jorden.”

Hur är det att driva en av Sveriges mest populära festlokaler för bröllop? Vad är din historia kring Rosenhanska? Oj är vi så populära!? Man blir nog lite hemmablind. Jag har vuxit upp på Torp och är fjärde generationen. Alla säger att när dom kör in i vår “lilla” allé på 1,5 km så infaller ett lugn som ingen annanstans. Naturen är slående vacker och trots att jag både bor och verkar här varje dag, finns det ingen bättre plats på jorden. Mina barn brukar reta mig för att jag aldrig vill lämna Torp. Tänk er vad fantastiskt, att varje sommar få möta över 2 000 unika bröllopsgäster från alla världens hörn. Är det så konstigt att man vill stanna hemma.

“Så länge jag kan minnas har vi haft logdans på magasinet. Varje midsommar sopade vi bara bort det värsta dammet, lövade upp lokalen och dansade natten lång.”

Historien om Rosenhanarna, som är de som uppförde Rosenhanska är spännande. Det är en släkt som bodde på Torp från början av 1600-talet ända fram till 1812 då släkten utslocknade på svärdssidan (manliga sidan reds anm.). Torps Säteri var deras stamgods och de är alla begravda vid Husby-Oppunda kyrka. Det finns massor av intressanta saker att läsa om dem, speciellt om Schering Rosenhane. Eftersom vårt magasin är byggt av timret från det ursprungliga Corps-de-logi så känns det som att ”Rosenhanarna” sitter i väggarna och att vår generation har en uppgift att berätta deras historia. Det är därför det kallas för Rosenhanska Magasinet.

När kom ni på att ni hade en sådan pärla till lokal? Så länge jag kan minnas har vi haft logdans på magasinet. Varje midsommar sopade vi bort det värsta dammet, lövade lokalen och dansade natten lång. När vi 2003 bestämde oss för att bygga en ny torkanläggning för vår spannmål fick jag idén att anpassa lokalen till att bli lite mer praktisk för festarrangemang. Två år senare, sommaren 2005 stod allt klart. 

“Jag tror brudparen uppskattar att det finns en frihet att få göra lite som dom själva vill.”

Vad tror du är hemligheten kring varför ni blivit så populära? Vad utmärker er? Att vi kan presentera en helhetslösning och att vi samarbetar med varandra. Jag berättar gärna om mina branschkollegor och ger tips till brudparen. Det är inte lätt för brudparen att hitta alla extra leverantörer de behöver för bröllopet. Jag lägger därför ner ganska mycket tid på att förmedla tjänster och hitta smarta lösningar efter deras behov. Det är en balansgång att inte heller styra för mycket. Jag tror brudparen uppskattar att det finns en frihet att få göra lite som dom själva vill.

“Lokalen och platsen är viktig, det blir ju själva inramningen på festen. Titta också på omgivningen så ni inte möts av en tråkig utsikt eller störande inslag.”

Vad tycker du är det bästa med Rosenhanska? Lokalens utformning, att det går att sitta så många gäster på samma plan och att det går att variera utsmyckningen så varje bröllop får sin unika inramning. Tänk er att dom först sitter och äter på plan två sen när det är dags för tårtbuffé så får alla gå ner till plan ett, vi slipper momentet att flytta bort bord.

Varför tror du att så många vill gifta sig/ha sin fest hos er? Den unika lokalen är nog det som våra brudpar först fäster sig vid. Sen är vårt läge attraktivt, bara 10 mil från Stockholm, lagom långt bort för att arrangera en bröllopsweekend med ”get together fest” på fredagen och frukost på söndagen.

Vilka är det som väljer att ha sin fest hos er? Finns någon gemensam nämnare? De flesta par bor i Stockholm men kanske ursprungligen kommer från andra delar av landet. Vi har en hel del par som bor i utlandet men vill ha sitt bröllop i Sverige. Ett par sa: – ”Det bästa med magasinet är att den är magnifik i herrgårdsmiljö men ändå inte så ”stiff” som ett typiskt slottsbröllop”

“Bröllop är riktigt kul och som gammal skådis ser jag det nästan som en stor föreställning, det ska vara en upplevelse både för brudparet och gästerna.”

Vad tycker du man ska tänka på när det gäller val av just bröllopslokal? Först och främst ska lokalen ligga geografiskt rätt, d.v.s. man ska tänka på hur gästerna ska ta sig dit och därifrån. Antalet styr också storleken. På Rosenhanska tar vi ett enhetspris oavsett antalet då blir det ju mest kostnadseffektivt om man åtminstone är från 80 gäster och uppåt.

Tänk också på lokalens utformning ifall ni behöver lägga mycket resurser på att styla till den. Rosenhanska Magasinet är så vacker och genuin som den är och vi har dessutom mycket rekvisita som paren får låna som t.ex. tyll, vaser och ljusslingor. Lokalen och platsen är viktig, det blir ju själva inramningen på festen. Titta också på omgivningen så ni inte möts av en tråkig utsikt eller störande inslag. På dessa punkter uppfyller vi nog allas förväntningar mer än väl. 

Jacqueline utanför magasinet

“Om ni tänker er festen som en föreställning med fyra akter (vigsel, mingel, middag och dans) så ska varje akt ha sin berättelse och sitt syfte.”

Hur ser ditt arbete ut kring bröllopen som äger rum hos er? Jag tar emot och koordinerar alla bokningar. Ser till att alla hittar sina boenden, det finns 30 bäddar inom gångavstånd till lokalen, och att allt fungerar i lokalen. På bröllopsdagen brukar det vara jag som lövar lokalen och fixar platsen för utomhusvigseln om paret bokat det. Serveringsteamet dukar och koordinerar allt som ska hända runt själva festen och ser också till att baka in slutstädningen av lokalen i deras pris. På så sätt behöver paren bara hämta sina tillhörigheter på söndagen.

Jo just det, frukostarna brukar jag också leverera.

Vad har du själv för relation till just bröllop? Den 30 april 2018 firar jag 30 årig bröllopsdag med min älskade Daniel som jag har två vuxna barn med. Bröllop är riktigt kul och som gammal skådis ser jag det nästan som en stor föreställning, det ska vara en upplevelse både för brudparet och gästerna. 

Foto Matilda Söderström photography

Hur långt i förväg bör man vara ute om man vill ha sin bröllopsfest hos er? Minst 1 år och vi har ca 25 bröllop per säsong.  

“.. jobba inte ihjäl er enough is enough och less is more..”

Vad bör man tänka på kring just bröllopsplanering, vilka är dina bästa tips? Om ni tänker er festen som en föreställning med fyra akter (vigsel, mingel, middag och dans) så ska varje akt ha sin berättelse och sitt syfte. Publiken dvs gästerna ska engageras och bli berörda av huvudrollsinnehavarna, brudparet. De spelar ju så att säga samtidigt olika biroller. Gör det inspirerande för dem att medverka till er stora dag. För att detta ska ske krävs planering och ibland rutin kring vad som funkar och inte. Samtidigt vill jag säga att jobba inte ihjäl er enough is enough och less is more som man brukar säga.

Slutligen, är det något du lärt dig av att husera så många bröllop som du tycker bröllopspar bör ta fasta på? Några do´s an don´ts? Lägg krutet på lokalen, serveringen, maten och underhållningen då får ni garanterat en bra fest. Jag ser en del par som spenderar massor av pengar på rekvisita och komplicerade lösningar som ingen människa noterar samtidigt som dom försöker skära ner på servicen kring festen, det absolut viktigaste momentet, slutspurten då allt ska klaffa och levereras. 

Upp