Festhäfte
Att ha ett litet festhäfte som placeras ut på allas respektive plats är en bra stämningshöjare och kan i många fall fungera som en isbrytare då brudparen brukar skriva något litet om varje gäst.
Festhäftet är främst till för att bidra till god stämning och för att göra bröllopet lite personligare. I festhäftet brukar brudparet se till att hälsa sina gäster välkomna och tacka för att de delar denna dag med dem. Här brukar också finnas en liten presentation eller historia om brudparet och hur de träffades. Lite bilder på brudparet här i är också alltid uppskattat.
I festhäftet kan man också skriva ut menyn och vilka drycker som hör till maten, detta om det inte förekommer ett separat menykort.
Beskrivning om varje gäst
I festhäftet brukar det förekomma en liten ritning på bordsplaceringen så man vet vem som är vem och var hen sitter. Det är också vanligt att brudparet har skrivit en liten beskrivning om varje gäst, något som brukar fungera bra som en isbrytare för de som eventuellt inte känner varandra sedan tidigare. Väljer ni att skriva en liten text om varje person tänk på att vara ut i god tid då det tar mycket längre tid med detta än vad man tror. Att både vara informativ och rolig på samma gång om alla gäster kommer inte alltid när man önskar det och speciellt inte om det är dåligt med tid.
Annat som är roligt att ha med i festhäftet kan vara ett korsord eller rebus om brudparet.
I festhäftet kan man också ta tillfället i akt att skriva ut lite förhållningsregler som kan finnas för vissa lokaler, kanske är stearinljus förbjudet eller rökning bara tillåten på angiven plats om det är en väldigt gammal lokal. Likaså om någon inte föranmält tal kan ni skriva ut hur de går tillväga för att få göra just detta. Här är också bra att skriva ut nummer till taxi, tid för en eventuell gemensam brunch ni ska ha dagen därpå. Ni kan också skriva ut ungefärlig tid för vickning.
Lite kuriosa om gästerna är också alltid roligt att få med. Kanske i form av hur stor andel kvinnor respektive män det är på festen, hur många som är singlar, hur många som kommer från en viss ort, hur många som arbetar inom ett visst yrke etc.
Fint att tacka
I slutet av häftet kan man skriva ett särskilt tack till föräldrar och syskon som hjälpt till att fixa allt inför bröllopet, toastmasters och entouraget av tärnor och bestmans. Med detta i ert häfte kommer ni få många goda skratt och bidra till en hel del samtalsämnen.