Inbjudningar

När det kommer till att bjuda in era gäster till bröllopet brukar en tumregel vara ju förr desto bättre. Dels då ni inte vill att någon annan i er bekantskapskrets ska lyckas boka upp samma bröllopsdatum som ni, dels då det kan kräva att era gäster tar ledig från arbete på grund av eventuell resväg och för att ni i tid ska få en uppfattning om hur många som kan tänkas komma.

Men ska man skicka ut inbjudan ett år innan om man vet att man ska gifta sig året därpå? Ett år innan före själva bröllopsdatumet är lite väl tidigt men då kan det vara trevligt att anamma den amerikanske traditionen med ett Save the date kort som talar om att ni ska gifta er och helt enkelt ber era gäster att boka upp datumet i kalendern. Det kan här vara bra att ge dem en liten notis om var bröllopet kommer äga rum så de likväl som ni kan planera. Save the daten behöver inte heller vara ett kort utan de som vill kan meddela sig på annat sätt, skapa ett Facebook event bara för att göra folk uppmärksamma, ringa runt eller sms:a.

Ungefär 3 månader innan själva bröllopet är det sedan dags att skicka ut den riktiga inbjudan, om ni ska ha en sådan. Många som väljer att skicka ut Save the date kort hänvisar ofta till en egengjord webbsida där gästerna kan hitta all info om bröllopet, alltifrån att osa till hur de hittar till vigselplatsen, önskemål om presenter, dresscode ja allt. Detta då det kan vara svårt att få med all matnyttig info i en vanlig bröllopsinbjudan. Alternativet annars är att bifoga ett litet papper som man lägger med i inbjudan där kan man också hänvisa till toastmasters för eventuella frågor.

När det kommer till att osa till bröllopet är vanligaste slutdatumet för att tacka ja ungefär en månad innan bröllopet så brudparet hinner meddela kock och servering, justera bordsplacering och trycka upp alla trycksaker i god tid.

Den info ni inte får missa då ni bjuder in era gäster är följande

♥ Datum, tid och plats för er vigsel och efterföljande fest.

♥ Skriv ut om det är efterföljande fest med middag eller inte så era gäster vet vad de har att förvänta sig.

♥ Klädkod eller eventuellt tema

♥ Hur ska gästerna osa, när och till vem. Skriv upp kontaktuppgifter.

♥ Skriv ut om ni önskar hålla ett barnfritt bröllop.

♥ Skriv ut kontaktuppgifter till toastmaster och att det är till dem ni vill att era gäster ska anmäla tal om ni vill ha tal på ert bröllop.

♥ Praktisk info såsom vägbeskrivning är rätt bra att ha med.

Upp