Majas Höstbröllop

Liveband eller DJ?

Det finns ju ett par lite större punkter i budgetlistan, om man väljer att ha ett liveband eller DJ så brukar det vara en av de lite större posterna. Vi hade ingen tvekan om att vi ville ha ett band på vårt bröllop. Dels älskar jag ju musik och finns inget som är så härligt som live-musik! Dels så var ju Erics enda krav att det skulle vara en riktigt bra fest 🙂

Hur väljer man?

Ja, det är väl som allt annat med bröllop – en smaksak 🙂 Jag tycker man ska fundera över vad det är man vill ha ut av musiken. Antingen sätter man ihop en egen spellista och då kommer man ju undan väldigt billigt. Nackdelen är ju att det är svårt att anpassa musiken efter vad dansgolvet går igång på. Något jag vet att många gör är att gästerna får skicka in låtar – det hade jag aldrig vågat! Jag kan garantera att de inte har samma smak och man vill ju inte att hälften av låtarna bara funkar för en eller ett par gäster!

Väljer man en bra DJ så styr ju hen musiken dit dansgolvet vill, de brukar vara bra på att känna av stämningen. Dock får du nog helt lämna över ansvaret för musiken, även om det kanske är möjligt att önska lite låtar. Fördel är ju att det kanske är enkelt för en DJ att leta upp en låt om man där och då kommer på en låt man bara måste höra! Dessutom är det oftast bra mycket billigare än ett liveband.

Ett liveband kan ju också på samma sätt som en DJ känna av stämningen på dansgolvet och köra låtar som det dansas till. Med ett band har du oftast bättre koll på deras repertoar och kanske känner dig tryggare med vilken typ av låtar som kommer spelas. De har möjligheten att spela lite snabbare/långsammare när de känner att dansgolvet inte hänger med och här finns ju möjligheten att dra med dansgolvet i en allsång eller liknande om det efterfrågas. Live-musik är alltid live-musik. För min del så finns det inget som slår känslan det för med sig med ett live-band.

Bokat

Det framgår väl tydligt att jag röstar på liveband 😉 Men såklart blir det en kostnadsfråga. Vi har bokat ett band som ligger inom ramarna för vår budget och har gått lite utanför boxen för vad vi hade tänkt från början. Det ska bli så himla spännande men jag tror att vi kommer vara supernöjda! Vilket band det blir? Den karamellen suger jag på lite till…

Oss på koncert för något år sedan..

Inga kommentarer

Toastmaster

Något av det viktigaste

När vi gick igenom checklistor och tips inför bröllopsplaneringen slogs jag av hur extremt viktigt det är att välja “rätt” toastmaster/toastmadame. Jag hade inte förut tänkt att det är en så himla stor roll i hela bröllopet utan mest tänkt att det är bra om det är någon som tycker det känns ok att prata inför folk, att presentera talare liksom…

När jag sedan fördjupade mig i detta så insåg jag ju att toastmaster/toastmadame är en sjukt viktig roll. Det är ju dessa som ser till att hela dagen/kvällen flyter på utan strul. Dessa personer ska alltså väljas med stor omsorg.

Kvalifikationer

Så vad ska man då tänka på? Vi listade följande egenskaper som vi tyckte var viktiga hos en toastmaster eller toastmadame;

  • Har inget problem att stå i centrum
  • Organiserad
  • Social/har lätt för att ta kontakt med folk
  • Lite spexig/kan bjuda på sig själv
  • Påhittig och kreativ
  • Pålitlig
  • Känner oss tillräckligt väl för att veta vad vi skulle gilla/inte gilla

Vi kom snabbt fram till att min äldsta bror och hans fru skulle passa perfekt för denna rollen! Som toastmasterpar uppfyller de alla ovanstående kvalifikationer med råge! Vi passade på att fråga dem när vi sågs hos mina föräldrar i våras, vi hade fixat en liten låda med smått och gott och ett rim med frågan och så glada vi var att de sa ja!!

 

Inga kommentarer

Tärnor

Hoppas ni alla haft en härlig midsommar! Vi firade med familj och vänner på Käringön utanför Göteborg – en idyllisk plats för midsommar. Det blev inte mycket bröllopsplanering denna helgen utan vi har bara umgåtts och tagit det lugnt.

Självklara val

Har ni haft någon kompis som ni känt länge och alltid tänkt ska finnas vid er sida på bröllopet? Jag har ju turen att ha en bästis som följt mig hela livet, oavsett var vi har bott eller om det har gått månader mellan våra träffar. Varje gång vi ses känns det som det var igår vi pratade. När jag skulle välja brudtärnor var hon såklart ett självklart val.

Men jag bestämde tidigt att jag ville ha fler än en tärna, dels för att jag tycker det ser fint ut men även för att det är en stor roll att axla ensam med planering av möhippa och allt som ska hållas koll på under själva dagen. Lucky me så har jag även ytterligare en vän som jag lärde känna på gymnasiet som även hon har följt mig sedan dess. Vi har bott i olika delar av världen och i perioder inte alls haft mycket kontakt men alltid försökt att ses när vi varit hemma samtidigt. Även med henne så känns det alltid som att det var igår vi pratade även fast det kan ha gått flera månader. Det kändes så självklart att fråga om också hon ville vara tärna.

Nu bor båda mina tjejer i Halmstad (där även mina föräldrar bor) så det blir ju även praktiskt när vi ska ses och planera och ifall de vill ses och planera saker själva så är det lätt för dem. Det känns verkligen klockrent och jag har fullt förtroende för att de fixar en grym möhippa och kommer ställa upp till 100%!

Tärnträffar

Hur mycket ska man ses och göra tillsammans? Jag antar att det är väldigt olika från person till person, beroende på vem som gifter sig och hur nära man bor kanske. Nu är jag ju rätt så ofta i Halmstad och träffar mina föräldrar så det är ju inte svårt att styra upp en fika då och då. Däremot har jag en önskan om att vi som tjejgäng ska hitta på lite andra saker ihop. Även om båda tärnorna har känt MIG typ hela livet så känner de inte varandra.

Jag har sagt att vi kommer att börja med en träff i höst då vi ska ses när jag ska prova brudklänning (jaaay!!). Vi kommer att boka något ställe i Halmstad så det blir nära och bra för dem. Sedan kommer vi att gå på Bröllopsmässan i Malmö i februari och detta kommer jag att bjuda dem på. Ska du gå? Just nu säljer de förköpsbiljetter till billigare pris – skynda att fynda på http://www.brollopsfeber.se/vaelkommna.aspx. Nästa sommar kommer jag också att bjuda in dem till en övernattning hemma hos mig där vi kommer äta gott, bada (vi har ju pool), se någon klassisk bröllopsfilm, dricka vin och bubbel och prova tärnklänningar. Det blir en riktig tjejhelg!

Så… Tre träffar på ett år har jag planerat in, det känns rimligt att få till utan att det känns för krävande. De har ju liksom jag småbarn och man vet ju själv att helgerna ofta är uppbokade länge framöver. Däremellan är jag säker på att vi kommer klämma in en del luncher och fikor under tiden.

Kostnader

Hur tänker ni kring kostnader för brudföljet? Det verkar ju vara så olika om man som brud/brudgum ska stå för allt eller vissa delar eller ingenting… Jag har bestämt mig för att eftersom jag vill att de ska ha en viss färg på klänningen så kommer jag att betala den. Smink kommer jag förmodligen att göra själv så det kommer inte finnas någon make up-artist på plats. Håret kommer jag anlita en frisör för men tänker att om de vill ha frisörhjälp så får de bekosta det själva (de får ju såklart boka samma frisör så de får ett billigare paketpris).

Sedan kommer vi ju att göra oss iordning på slottet vilket gör att de eventuellt behöver sova där en natt extra och då har vi pratat om att vi ska subventionera den natten i så fall. Jag tycker att det är så himla svårt! Man vill ju inte att kostnaderna ska springa iväg varken för dem eller för oss!

Hur gör ni? Vad är rimligt att bjuda på och vad kan man förvänta sig att det känns ok att de får betala själva?

 

 

Bild från Pinterest Fint med samma färg fast olika modell tycker jag

Bild från Pinterest

Bild från Pinterest

Inga kommentarer

Kyrka eller inte?

Kyrklig vigsel?

Jag har alltid tänkt mig mitt bröllop i en kyrka. För mig finns det nog ingen annan plats som skulle kunna passa. Även om jag kan tycka att det är jättefint att gifta sig på stranden eller på någon vacker plats i naturen, så tycker jag att en vacker kyrka ger en så himla fin inramning och klassisk prägel till ett bröllop som är svårt att få någon annanstans. Och drömmen om att orgeln spelar någon brudmarsch när dörrarna öppnas och så vänder alla blickarna mot bruden – den där filmkänslan…

Praktiskt

Däremot hade jag ingen speciell kyrka där jag kände att vi måste ha vigseln. Vi tittade på kyrkor i närheten av festlokalen och hade egentligen bestämt oss för en kyrka när jag började tänka om. Det finns ingen kyrka på gångavstånd från slottet så oavsett måste man köra från kyrkan till slottet. Så då började vi fundera på vad som är mest praktiskt för oss och det resulterade i att vi valde “vår” kyrka som ligger bara någon minuts promenad hemifrån. Här har vi haft dop för Amelia (Lucas döptes i Lund eftersom vi bodde där då) och kyrkan är väldigt fin. Tanken var att eftersom barnen ska vara med på vigseln men inte på festen så blir det lätt för den som ska passa dem att hämta dem i kyrkan och sedan gå hem till oss.

Vigseln

Själva vigseln kommer förmodligen bli rätt så traditionell tänker jag. Jag känner inte att här finns jättemycket utrymme för att göra så mycket annorlunda. Det som jag vill göra som inte är så vanligt verkar det som (?) är att jag vill att pappa leder mig fram till altaret. Inte för att “lämna över mig” utan för mig är detta ett hedersuppdrag och en fin stund att dela med honom <3

Ska ni göra någon twist på själva vigseln?

Vår kyrka

Inga kommentarer
Upp